Matrix

14.04.2024

Matrix je filozofickým nadčasovým dílem. Přestože mým nejoblíbenějším příběhem jsou Star wars, jako první jsem se rozhodl rozebrat právě tento film a to proto, že je plný poselství a symboliky, která si zaslouží podrobný rozbor. Nejdřív bych ale rád uvedl, jak na mě Matrix působil jako film a jaký dojem jsem měl z jednotlivých scén.

(Pokud náhodou někdo film neviděl a rád by se na něj podíval, chci jen předem upozornit, že se budu podrobně věnovat ději. Pokud nestojíte o prozrazení, přečtěte si článek až po zhlédnutí filmu.) 

Matrix je fenomén. Ačkoli je film už 25 starý, stále se jedná o kultovní hit, klasiku. Ten film nezestárl, spíš naopak uzrál. V první řadě je Matrix nabitý symbolikou od hlavního děje a postav, až po nejmenší detaily. To se mi na něm líbí asi nejvíc. Matrix je hlubokým poselstvím a tohle poselství neztratilo nic ze své aktuálnosti ani po čtvrt století, spíš naopak. (Symbolice filmu budu věnovat samostatný článek, nebo spíš sérii článků, protože je tam toho opravdu hodně.)

Úvod

Ocitáme se v roce 1998 ve světě počítačových hackerů… Film je uveden rozhovorem Cyphera s Trinity. Jak později vyplyne, Cypher je zrádce a spolupracuje s agenty Matrixu. Je zaskočen tím, že ho střídá právě Trinity - to zřejmě nebylo v plánu (možná mělo jít o předání Morphea agentům?). Rozhovor se nejprve točí kolem Nea. Tady jen nerozumím proč Cypher tvrdí, že ho mají v plánu zabít, když podle Trinity Morpheus věří, že je to jejich člověk. Možná o plánu nevěděl, každopádně z filmu nevyplývá, proč by se jinak o Nea zajímali. Trinity vzápětí zavěšuje s podezřením na napíchnutí. Cypher se ji snaží přesvědčit, že určitě ne (zároveň víme o jeho kolaboraci, takže napíchnutí důležitého rozhovoru stoprocentně zajistil on). V důsledku Cypherovy zrady agenti hovor a následně Trinity vystopují. Následuje akční bojová scéna, která nám krásně uvede, o jaký typ filmu půjde.

Matrix přišel s revoluční technologií zpomalených záběrů akčních scén, kterými se inspirovali později také další režiséři. Působí velice impozantně. Vzápětí se dozvídáme, že nepůjde jen o nějaký akční film z našeho prostředí - vidíme nadpřirozené schopnosti při přeskakování ulice ze střechy na střechu. Kde se jejich schopnosti berou? Na konci úvodu jsme navíc svědky něčeho jako teleportace - Trinity na poslední chvíli mizí, těsně předtím, než by zemřela. Následuje ještě dodatek agentů o tom, že informátor (Cypher) nelhal. Další cíl rebelů, kterého budou chtít z Matrixu osvobodit, se jmenuje Neo. A agenti se na něj nyní zaměří.

Kdo je Neo?

Ocitáme se doma u Nea - evidentně utahaný ajťák chrápe na vlastní klávesnici. Tady mi přijde zvláštní, že se mu na monitoru automaticky načítají různé webové stránky (zmiňující tajemného Morphea). Nicméně vzhledem k tomu, že vzápětí Morpheus (nebo spíš Trinity?) posílá Neovi přímo textové zprávy, nejspíš i načítání stránek měl na svědomí on/ona.

"Probuď se, Neo…" Neo se skutečně probouzí a je šokován, co se to na jeho monitoru děje. PC odmítá reagovat na jeho vlastní klávesnici. Dostává vzkaz, aby následoval bílého králíka. V tom se samozřejmě skrývá symbolika, nicméně vzápětí Neo skutečně symbol bílého králíka zpozoruje a následuje osobu, které patří.

Setkává se s Trinity a dozvídá se, že to, co způsobuje jeho nepokoj je hledání odpovědi na konkrétní otázku: Co je to Matrix? Má se nechat nalézt Morpheem, aby odpověď získal.

Matrix je protkaný mimo jiné číselnou symbolikou, ať už jde o datumy, čas na budíku, čísla pokojů, poznávací značky na autech. U spousty z nich se mi zatím význam nepodařilo dohledat, ale tomuhle tématu se budeme víc věnovat v samostatném článku.

My se mezitím přesouváme do Neova běžného nudného života - jde do práce. Dozvídáme se, že jeho civilní jméno je Thomas Anderson a pracuje skutečně jako IT zaměstnanec u velkého korporátu - a pozor! Tohle je velká zajímavost a lahůdka pro konspirátory. Společnost se jmenuje Metacortex, podobně jako Facebook se před pár lety přejmenoval na společnost Meta. O spojistosti se můžeme dohadovat, nicméně mi přijde zajímavý fakt, že Mark Zuckerberg má v plánu vytvořit metaverse, který se Matrixu v mnohém podobá.

V práci Nea konečně kontaktuje Morpheus - na poslední chvíli. Agenti totiž právě také dorazili. Neo se pokouší o útěk za pomoci telefonických instrukcí od Morphea, nicméně v kritickém okamžiku útěk vzdá a nechá se chytit. Agenti do jeho těla umisťují štěnici, která jim má pomoct vystopovat Morphea. Nevím, co si od toho slibovali, když rebelové (jak je nazývám já) měli k dispozici přístroj, který štěnici mohl snadno vyhledat a zneškodnit.

Ukazuje se, že Neo je nejspíš někým velice důležitým.

Morpheus

Morpheus následně Nea skutečně kontaktuje znovu. Nechává ho k sobě přivézt a rebelové mu dávají naposledy na výběr (ve skutečnosti dostane ještě jednu poslední šanci). Buď zůstat za jejich podmínek, nebo vypadnout. Už se rozhoduje, že s tím skončí, ale Trinity ho na poslední chvíli přemluví - on se ve skutečnosti nechce vracet ke svému předchozímu životu. Nakonec souhlasí a nechává si vyjmout štěnici, než dorazí za velkým Morpheem.

Setkání s Morpheem je jednou z mých nejoblíbenějších částí. Neo nervózně vstupuje, slyšel o jeho velkých činech a je pro něj pravděpodobně nedostižným vzorem. Když mu podává ruku, říká, že je to pro něj čest. Morpheus na to ale s pokorou odpovídá, že je to spíš čest pro něj. Znovu jitří Neovi existenční otázky, čímž chce vzbudit jeho zvědavost. Neo ale musí naposledy učinit velice zásadní volbu. Protože pokud se chce dozvědět pravdu, ta nemusí vůbec být příjemná. A nebo se může vrátit ke svému dřívějšímu pohodlnému životu, přičemž otázka "Co je to Matrix?" zůstane nezodpovězená.

Morpheus nabízí dvě kapsle - modrou a červenou. Modrá symbolizuje návrat a únik před realitou. Červená symbolizuje cestu vpřed, pravdu, ale také nepohodlí, nepříjemné zjištění. Neo nakonec volí cestu pravdy. A ta skutečně vůbec příjemná není…

Skutečný svět

Když je Neo probuzen, vytržen z Matrixu, divák, který film sleduje poprvé, je nejspíš velice zmatený stejně jako samotný Neo - jako bychom se najednou ocitli v úplně jiném filmu s úplně jinou postavou. Můj dojem z reálného světa z filmu je úplně odpudivý, což nejspíš byl záměr. Ocitáme se v lidské líhni, kde stroje pěstují lidi, aby z nich mohli vysávat energii.

Technologie mám rád, ale stroje v Matrixu jsou designované tak, aby připomínali buď hmyz, nebo chobotnice, zkrátka tvory vyvolávající v člověku nepříjemné pocity. I přesto, že se mi tenhle svět a technologie v něm hrozně nelíbí, film mám paradoxně hrozně rád právě pro jeho hluboký příběh.

Co se týče vizuálu, tak se mi na Matrixu vlastně nelíbí skoro nic - cool mi přijdou akorát dlouhé pláště, sluneční brýle jsou zajímavým doplňkem, i když moc nedávají smysl.

Nejodpornější částí je právě Neovo odpojení od Matrixu - sliz, tma, bezvýznamnost, studená technika, nechutná kanalizace, do které je jeho tělo vypuštěno. Nakonec je z vody zachráněn Morpheovou posádkou a my se postupně dozvídáme souvislost s předchozím prostředím a dějem.

"Matrix je počítačem vytvořený iluzorní svět stvořený k tomu, aby nás mohli ovládat."

Neo je v šoku - psychicky i fyzicky. Pravdu nejprve naprosto odmítá. Nakonec ji však rezignovaně přijímá: "Už nemohu zpátky, viď?" "Ne. A i kdybys mohl, vážně bys chtěl?" Neo se dozvídá, že má údajně být Vyvoleným, který zajistí lidem mír - jak neuvěřitelné a nepravděpodobné.

Tady se karta ale v rámci děje konečně začíná obracet. Když Neo realitu přijme, začíná podstupovat bojový výcvik. Další moje oblíbená část. Neo alespoň částečně získává sebedůvěru. Dříve, než znovu spadne na hubu, obrazně i doslova. Střetává se se skutečností, že pokud chce zvítězit, nemůže už dál realitu brát takovou, za jakou ji měl doposud. Je třeba osvobodit svou mysl, uvědomit si, že fyzikální zákony jsou ve skutečnosti jen programy, které se dají obejít - cheatování povoleno!

Vědma

Nakonec se Morpheus rozhodne vzít ho za Vědmou, aby se zjistilo, zda skutečně jde o Vyvoleného. Vědma je program, ačkoli velmi zvláštní typ. Nespolupracuje totiž se zbylým systémem, je na něm nezávislá. Jejím účelem je vědět. Vědma pozná, že Neo je sice Vyvoleným, ale zatím není připraven. Že na to musí přijít sám. Proto mu naoko potvrzuje jeho vlastní domněnku - on Vyvoleným není. Čeká ho ale zásadní volba. Morpheus má zemřít. A jediné, co by ho zachránilo, je Neova oběť vlastního života.

Zrada

Mezitím, když jsou všechny důležité osoby v Matrixu, Cypher konečně může provést svůj plán. On, na rozdíl od Nea, který se původně sice také chtěl vrátit ke svému předchozímu životu, však nevědomost vítá - rád se vrátí ke svému pohodlnému životu, dokonce ještě vylepšenému jako odměnu za to, že nepřátelům pomůže. Cenou za to jsou životy jeho posádky a osud zbytku svobodných lidí. To je mu ale jedno, protože o tom už nebude vědět.

Při svém návratu z Matrixu jsou společníci překvapeni a napadeni nepřátelskými jednotkami. Morpheus je unesen. Několik z nich Cypherovu zradu nepřežije. Když se Neovi a Trinity podaří konečně z Matrixu uniknout, Neovi najednou dochází, že nyní nastal jeho okamžik. Museli by totiž Morphea odpojit a tím pádem by zemřel.

Probuzení Vyvoleného

Neovi v ten moment sepne, že tohle je jeho chvíle. Buďto Morphea zachrání, nebo zemře. A tady přichází moje další oblíbená část - Neo si konečně začíná věřit a přestává být tím věčně zaskočeným nováčkem. Adaptuje se na pravidla Matrixu a celkem efektivně se jim přizpůsobuje a vyhýbá. Z diváckého pohledu je scéna osvobozování Morphea jedna z nejatraktivnějších. Všechno jde jako po másle, dokud Neo nezůstane v Matrixu sám a čelí agentu Smithovi. Při souboji s ním odmítá definitivně svou minulost - už není "pan Anderson", ale jen Neo - nový člověk.

Bohužel na poslední chvíli jeho útěk selže a on umírá. Aby se vzápětí díky lásce znovu zrodil, tentokrát už s plným potenciálem Vyvoleného. Závěr je za mě naprostá bomba, kdy dosud všemi naprosto obávaní agenti dostávají najednou strach. Také závěrečná scéna vyráží dech (minimálně napoprvé), kdy Vyvolený díky svým schopnostem naprosto rozboří fyzikální zákony a letí.

Závěrem

Film je pro mě možná natolik uspokojivý právě pro dobré vykreslení příběhu hrdiny, kdy ze začátku je pouhým zelenáčem, který vůbec nic nechápe, přes postupné uvědomování, nabývání schopností, dilemata, strádání a souboje se nakonec stává tím, kým být má, naplňuje svůj potenciál. Když k tomu přičtu hlubokou filozofičnost a symboličnost filmu, skvělé efekty, akční scény, hudbu, herecké výkony, vychází mi zkrátka jeden z filmových skvostů. Na filmu se mi nelíbí jen jeho ponurost, depresivnost (která má svůj účel) a většina vizuálu (design strojů, móda), ale to je ve výsledku jen drobným detailem, který z objektivního hlediska ani nehraje roli.

Neváhám říct, že za mě si tenhle film zaslouží určitě plný počet bodů.

Hodnocení: 100%

Vytvořte si webové stránky zdarma!