Kroniky Myrtany: Archolos - plnohodnotný prequel série Gothic

20.10.2024

Celkové hodnocení 90% 

Kroniky Myrtany jsou polskou fanouškovskou modifikací RPG klasiky Gothic 2. Přestože je Gothic moje nejoblíbenější hra, s jeho modifikacemi nemám zas tolik zkušeností, a proto nemůžu srovnávat. Nicméně Kroniky Myrtany na první pohled ohromí svou propracovaností a jak člověk proniká do příběhu a objevování světa, uchvátí ho také jeho rozsáhlost. Archolos je ostrov svou rozlohou srovnatelný minimálně s Khorinisem, který známe z Gothic 2, nejspíš i větší, jestli mě nešálí zrak. Příběhově se jedná o prequel
Gothic 1. Hrajeme za uprchlíka jménem Marvin, který společně se svým bratrem Jornem prchá před válkou se skřety ze svého rodného ostrova Londramu. Dobrodružství je zavede právě na Archolos, kam míří za novým a poklidným životem. Ukáže se ale, že vše tak jednoduché nebude. 

Co se týče technické stránky, během hraní jsem nenarazil na nic nedodělaného (nebo jsem to vůbec nepostřehl), vše krásně zapadalo do světa a příběhu, který se autoři snažili předložit. Ve hře potkáme spoustu nových povedených zbrojí a zbraní, taky hromadu nových monster a to nejen těch upravených z původního Gothicu, ale i zcela originálních. Vše běží na enginu původní hry (ZenGin), který na vás dýchne nostalgickou atmosférou. 

Co se mi ale na celé hře líbilo asi nejvíc, bylo to, že se hra víc drží při zemi ve stylu low fantasy. V podstatě skoro celou hru se jedná o běžné lidské záležitosti, svět hospodářství, řemesel, ekonomiky a politiky. Epické pozadí světa Gothic je tu skutečně jen pozadím. Máte za úkol se v novém světě prosadit se vším všudy, zadarmo rozhodně nic nedostanete - podobně jako v Gothic 2 musíte nejprve sehnat solidní zaměstnání u etablovaného řemeslníka. Mnohem rozvinutější je tu systém vaření, kovářství, výroby zbraní, alchymie a dalších řemesel. Máme tu mnoho nových lektvarů se speciálními účinky. Inspirace světem Zaklínače je znát i v mnoha dalších detailech, ať už jde právě o systém lektvarů, nástěnek se zakázkami, vizuální odkazy na Wyzimu ve městě Archolos, jeho stoky, soundtrack, to vše jako chytře skryté easter eggy. Ačkoli atmosféra je celkově mnohem všednější než v Gothicu, narazíme tu na místa, kde atmosféra značně zhoustne a nabyde až hororových rozměrů, což z původních her vůbec neznáme. Takové archolské stoky nejsou zrovna příjemným místem k pobytu a ty khoriniské z Gothic 2 jim nesahají ani po kotníky. Nepříjemné chvilky nachystají také zombíci vstávající z hrobu - ti kvůli tomu dostali nové animace a připraví vám tak velmi nekomfortní chvíle. Nebo tajemná Příšera obcházející zdejší vesnici. Vyváženost obtížnosti se celkem povedla, ačkoli na konci hry je hráč už poměrně silný a nepřátelé pro něj nejsou žádnou překážkou. 

Co se týče soundtracku, ten se také velmi povedl. Máme tu sice hodně zrecyklovaných motivů z původní hry, nicméně originálně pojatých a jako odkaz na Gothic to funguje. Máme tu ale i kompletně nové skladby, které se těm původním rozhodně vyrovnají.

Nesmím zapomenout ani na naprosto skvělý polský dabing. Původně jsem to sice hrál bez dabingu s tím, že polsky stejně neumím, ale dostal jsem radu, ať si ho tam i tak dám, a opravdu byl pocit z hraní najednou o několik levelů výš. Dabing je opravdu profesionální. Hru si můžete dnes již zahrát s českými titulkami a celá je k dispozici zcela zdarma na Steamu pro vlastníky původních her.

Co se týče celkového hodnocení, celý mód na mě ve výsledku působil mnohem lépe než třeba původní Gothic 2. Gothic 1 svou atmosférou rozhodně nepřekoná, ale dvojku Kroniky nechávají daleko za sebou ( o trojce nemluvě). Proto jsem velmi rád, že tahle modifikace vznikla. Prožíval jsem čistou radost z hraní nové hry ze série Gothic, krásná reminiscence. A rozhodně ji doporučuji každému, kdo si stejně jako já zamiloval před dvaceti lety první díly série. Teď nám již nezbývá, než čekat na slíbený remake prvního dílu, který je právě ve vývoji. Tak doufejme, že se podaří.

Odkaz na stránky projektu



Následuje komentář obsahující spoilery.

Co se týče děje, líbilo se mi, že se právě drží při zemi, nejde o nic epického. Po zmizení Jorna se začne rozvíjet hlavní linka příběhu. I přesto, že se mi děj líbil, nemohl jsem se místy ubránit pocitu určité rozvleklosti. A to jsem ani nedělal spoustu vedlejších questů, protože jsem si představoval, že je budu moct splnit po dokončení hlavní linky. Líbilo by se mi, kdyby pak hra mohla pokračovat ve volném stylu. Opravdu parádní však byla závěrečná bitva s desítkami NPC, to zase z Gothicu neznáme. Co se mi líbilo opravdu hodně, byla možnost získání vlastního domu, který si mohl člověk dle svého vkusu vybavit (domnívám se, že i tady bylo inspirací DLC Zaklínače 3 O víně a krvi). Tam by mohla být ještě větší volnost, ale to by vyžadovalo určitě ještě víc práce a i takhle je to super. Proto by mohla být možnost po skončení hlavní linky například rozjet na Archolu vlastní podnikání. I tak tam ale bylo několik povedených náznaků (třeba mě bavily questy s výrobou vlastního druhu vína, které si člověk mohl dokonce sám pojmenovat, nebo nového druhu medu). Člověk mohl dokonce vlastnit svého psa, kterého si také mohl pojmenovat - i tady by se nabízely další možnosti - pes by nás mohl doprovázet na výpravách, vyžadoval by krmení atd. Člověk by mohl třeba založit vlastní stáda, možností by jistě bylo víc.

Co se týče ruin Vardhalu, ty byly svou atmosférou jistě zajímavé a připomínaly Irdorathské síně z Gothic 2, nicméně soundtrack zde bohužel tuhle atmosféru naprosto nevystihl - to už byly ve výsledku strašidelnější právě ony městské stoky.

Smrt bratra byla očekávatelná, ale přesto to zjištění bylo ve výsledku frustrující, když jeho záchraně člověk předtím věnoval tolik úsilí a času. Po odhalení jeho smrti ale příběh dostává spád. Akorát linka v chrámu mágů vody mě taky nebavila - byla příliš zdlouhavá a nezábavná. Jediný skutečně originální a zábavný úkol byl hrát za svou zmenšenou verzi a dostat se přes knihovny, police a stoly bezpečně na zem - to jsem si naopak užil velmi.

Na Kroniky Myrtany v každém případě budu velice rád vzpomínat a rozhodně bych se k nim rád vrátil i v budoucnu, pokud to čas dovolí. Zajímavým zjištěním pro mě bylo, že mě hra skutečně baví víc než originální Gothic 2 a to včetně rozšíření Noc Havrana. Autorům za to kažopádně respekt, klobouk dolů a velký dík.

P.S. Až po dohrání jsem zjistil, že Marvin byl zamýšlen jako mladší verze rudobarona Scara z Gothic 1 - tohle zjištění mě nadchlo, i když ve hře podle to podle mě bylo naznačeno příliš slabě. Na druhou stranu událost, díky které se dostal do Kolonie, nebyla vybraná podle mě úplně nejlépe. Totéž způsob, jakým získal svou příznačnou jizvu. Tady byl potenciál určitě věší. Ale i tak je hra zpracovaná skvěle. 

Vytvořte si webové stránky zdarma!