Akolytka z pohledu Jedie, část 2.

Článek obsahuje spoilery.
Druhá epizoda seriálu Akolytka nás uvádí na planetu Olega, kde konečně můžeme nahlédnout i do jiného chrámu Jediů, než toho na Coruscantu. Bohužel ze života v něm toho zas až tolik neuvidíme. Co je zarážející na úvodní scéně, kdy se akolytka vloupá do chrámu, je to, že se tam normálně prochází mezi ostatními Jedii jako jedna z nich. Působí to, jako by sázela na svou vnější podobnost s Jediským rouchem, i když i ta je pochybná. Přijde mi zvláštní, že už podle vzhledu nikoho nezaujala. Ale co mě zaráží ještě víc, je to, že ji nikdo z přítomných Jediů nebyl schopen vycítit v Síle jako nepřítele. Musela by vládnout velkou mocí temné strany, aby byla schopná zamaskovat svou příslušnost a také svůj vražedný úmysl. Přičemž z jiných scén se dozvídáme spíše o její nezkušenosti.
Následně přichází k mistru Torbinovi. Tahle scéna se mi nejdřív hodně líbila. Mistr Jedi natolik ponořený v Síle, že nehybně levituje nad zemí a navíc je obklopen neproniknutelným štítem Síly. Tento stav bych očekával od největšího mistra řádu, který pochopil nejhlubší podstatu Síly. Akolytka při setkání s touto mocí odchází poražena.
Přesouváme se na loď Jediů. Yord protestuje proti tomu, aby Osha měla volnost pohybu. Mistr Sol mu oponuje s tím, aby nenechal strach řídit své činy. Tady je Sol v naprostém souladu s kodexem a scéna mile připomíná konflikty mladého Obi-wana a mistra Qui-gona.
Jediové se rozhodují letět na Olegu vyšetřit vloupání do chrámu. Připadá mi jen trochu zvláštní, že ho nemohou vyšetřit místní Jediové. Očekával bych, že i v místním chrámu jsou mistři Jedi dostatečně schopní věc vyřídit. Ale tady se opět dotýkáme toho, jak je vůbec možné, že by se tam někdo dokázal nepozorovaně vloupat.
Akolytka Mae se mezitím rozhodla pro strategii použití jedu. Znovu přichází za mistrem Torbinem s tím, že využije jeho nezpracovaného traumatu. A v tomhle bodě je za mě dokonalost jeho ponoření v meditaci pokažená. Údajně složil slib "Barash" z toho důvodu, aby realitě unikl. Domnívám se ale, že v takovém rozjitřeném stavu mysli by nebyl schopen být v souladu se Sílou, možná tak s temnou stranou a toho by si zase všimli ostatní Jediové. Jak mě původně scéna meditace nadchla, tady mě i zpětně zklamala. Nedává totiž smysl. Navíc rozhodnutí vzít si život by mistr Jedi nikdy neudělal. Ještě bych to pochopil u padawana. Respektive mohlo by se teoreticky stát, že by nějaký Jedi prožil tak těžké trauma, že by to ovlivnilo jeho spojení se Sílou. Pak už by ale rozhodně nebyl schopen takto meditovat a s největší pravděpodobností by byl postaven mimo službu, pokud ne přímo vyloučen.
Následuje vyšetřování okolností sebevraždy ostatními Jedii. Znovu mě zaráží pozice rytíře Jedi Yorda, který se nechává poučovat padawankou, jako by byli vrstevníci. Tady je evidentní nesoulad v hodnostech. Yord je obezřetný, varuje před možnými riziky. Padawanka Jecki přichází s dokonalým plánem. To by se teoreticky klidně stát mohlo, že vynikající padawan je lepší než průměrný rytíř Jedi. Ale to aby padawan rytíře poučoval, aby se držel plánu, mi v pořádku nepřijde. To by si mohl dovolit jen mistr.
Mistr Sol má důvěru v akolytku Mae, že je v ní sttále ješt dobro, které může přemoci její zlo. Podobně jako jsme toho byli svědky u Luka Skywalkera vůči jeho otci. Vyzývá k důvěře také její sestru, varuje před touhou po pomstě. Zde jsme opět v souladu s kodexem.
Následuje přímá konfrontace. Mistr Sol Mae zkušeně odzbrojuje, aniž by použil vlastní zbraň. Nicméně velmi zvláštní je následující scéna, kdy Mae uniká díky prostému triku, kdy oslepí nepřítele prachem. A tady můžeme vidět nejen chybu mistra Jedie, který by Mae měl cítit v Síle a nemělo by být možné, aby mu zmizela, ale zároveň i jeho nekonzistentnost, protože v prvním díle jsme byli svědky jeho lekce novicům, kdy jim vštěpoval do hlavy, aby se nespoléhali jen na vlastní oči, které mohou klamat. Tady holt vidím díru ve scénáři. Vzhledem ke schopnostem Jediů scéna nepůsobí realisticky, podobně jako vloupání akolytky do chrámu.
Související články:
Akolytka z pohledu Jedie, část 1.